'Consultori d'Infermeria': un equip d'infermeres resolen els teus dubtes sobre la FA i l'ablació

L'Alba Cano Valls és Infermera de la Unitat d’Arrítmies i Responsable de la Consulta de Fibril·lació Auricular, un servei que enguany  -2020- celebra el seu primer any de creació.

 

La idea va sorgir donat la llarga llista d’espera que hi havia per ablació, es passava molt de temps entre la valoració mèdica i l’ablació i això provocava que el pacient no sempre arribés en òptimes condicions a la intervenció. La creació de la consulta va sorgir com a mesura per a preparar al pacient de manera integral davant el maneig de la Fibril·lació Auricular i el seu tractament.

 

Durant aquest primer any, han passat al voltant de 130 pacients per la consulta d’infermeria que han sigut atesos abans i després de ser sotmesos a una ablació de fibril·lació auricular i segons l’Alba la valoració es positiva ja que els resultats en diferents àmbits han millorat.

 

Parlem amb l'Alba per a que ens expliqui com està funcionant aquest nou servei de la Unitat de Fibril·lació Auricular de l’Hospital Clínic de Barcelona.(UFA)

 

  • Quin és el paper de la Consulta d’Infermeria?

L’objectiu de la consulta infermera és apoderar al pacient davant del maneig de la fibril·lació auricular, donar recursos per a gestionar els episodis arrítmics i l’ansietat que comporta conviure amb l’arrítmia. També, afavorir una bona adherència al tractament i controlar els factors de risc cardiovasculars.

A més, en la visita prèvia a la intervenció la infermera s’ha d’assegurar que el pacient arribi en òptimes condicions tant físiques com psicològiques a la intervenció. I en la visita posterior a la intervenció es realitza un control de possibles complicacions.

 

  • Com us organitzeu?  

La infermera forma part de l’equip que conforma la UFA.  Som un equip organitzat per varies especialitats que treballem per a donar una atenció al pacient personalitzada, amb comunicació entre tots nosaltres per obtenir els millors resultats possibles.

Després de tants anys de treball de la UFA la labor entre els professionals està molt establerta,  protocol·litzada i el circuit molt engranat. Per altra banda, estem en constant aprenentatge i a la recerca de la innovació per poder oferir tractaments actualitzats als nostres usuaris.

 

  • Quina és la teva valoració després del primer any de funcionament?

La valoració és positiva ja que els resultats provisionals que estem observant  en quant a satisfacció dels pacients, anul·lació d’ablacions, recaigudes, reingressos i consultes a urgències han millorat.  

 

  • Com és l’atenció als pacients amb Fibril·lació Auricular des del punt de vista de l’ Infermeria?

Sobretot volem transmetre proximitat, resoldre dubtes i preguntes sobre la FA i l’ablació. Oferir estratègies d’actuació davant del maneig de la FA , dels seus factors de risc i de la preparació davant de l’ablació.

També tenim un paper intermediari entre els cardiòlegs del centre i l’equip d’atenció primària per afavorir la comunicació i la gestió.